سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
خانه / معرفی رشته ها

معرفی رشته ها

رشته گرافیک رایانه | رشته گرافیک کامپیوتر:

 

رشته گرافیک رایانه که به آن رشته گرافیک کامپیوتر هم گفته می شود، یکی از رشته های مهارتی هنر در شاخه کاردانش  است. در رشته گرافیک رایانه ای علاوه بر اینکه می توانید به آسانی مدرک دیپلم خود را دریافت نمایید، از لحاظ محتوایی هم دارای ارزش بالا و هنری ویژه ای است. دروس رشته گرافیک رایانه ای کاردانش شامل موارد زیر می باشد :

  1. کاربر رایانه
  2. تایپ رایانه
  3. گرافیک رایانه ای
  4. طراحی گرافیکی رنگی
  5. طراحی گرافیک سیاه و سفید

 

 

 

مدت زمان صدور مدرک دیپلم گرافیک :

رشته گرافیک رایانه شامل ۵ درس و در مجموع ۴۲٫۵ واحد درسی است که متقاضیان دریافت رشته گرافیک رایانه در مدت زمان تقریبی یک سال می توانند مهارت های دیپلم رشته گرافیک خود را دریافت نمایند. البته این زمان با توجه به تعداد واحد گذرانده دروس عمومی متغیر می باشد، کسب موفقیت در این رشته برای افرادی که دارای پیش زمینه در رشته کامپیوتر و همچنین علاقه مند به تحصیل در زمینه گرافیک هستند بسیار بالا است.

مزایای دریافت رشته گرافیک کامپیوتر :

دیپلم گرافیک رایانه شامل دروس تخصصی و دروس عمومی می باشد. تعداد دروس تخصصی یا مهارت های رشته گرافیک رایانه ارشاد شامل ۵ درس: کاربر رایانه، تایپ رایانه، گرافیک رایانه ای، طراحی گرافیکی رنگی و طراحی گرافیک سیاه و سفید است. در صورتی که قصد دریافت دیپلم گرافیک در کوتاه ترین زمان و مناسب ترین قیمت را دارید، می توانید جهت مشاوره تحصیلی رایگان با ما تماس بگیرید.

  • امکان شرکت در کلاس ها بصورت حضوری یا غیر حضوری جهت رفاه حال کارآموزان
  • دریافت نمونه سوالات به همراه جزوه، کتاب ها و فیلم های آموزشی هر مهارت
  • دریافت مدرک تحصیلی رسمی و معتبر جهت گرفتن وام، استخدام و یا مهاجرت به کشورهای مختلف

بازار کار رشته گرافیک | شغل های رشته گرافیک

زمینه های شغلی و بازار کار رشته گرافیک چه هستند؟ فارغ التحصیلان رشته گرافیک رایانه می توانند به عنوان طراح و سازنده پوستر، تیزر، کاتالوگ و کارت ویزیت یا به عنوان مدرس دوره های گرافیک مشغول به کار شوند. آینده شغلی رشته گرافیک در حال حاضر بسیار خوب می باشد، بطوری که در حال حاضر اکثر شرکت ها جهت انجام کارهای خود به یک گرافیست و طراح نیاز دارند.

ادامه تحصیل با رشته گرافیک :

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که با دیپلم گرافیک رایانه چه رشته هایی میشه خوند؟ در رشته گرافیک رایانه مجموعه نهم شاخه کاردانش تطبیق رشته وجود ندارد، به این صورت که شما می توانید رشته مورد علاقه خود را در دانشگاه بخوانید و نیازی نیست حتما در همین رشته ادامه تحصیل دهید.

 

زیر شاخه های رشته گرافیک رایانه ای در دانشگاه (گرایش های رشته گرافیک)

  1. گرایش گرافیک تزئینی و محیطی
  2. گرایش چاپ و بسته بندی
  3. گرایش پوستر و نشانه
  4. گرایش تصویر سازی

دانشگاه های رشته گرافیک (بهترین دانشگاه های ایران برای تحصیل در رشته گرافیک)

  1. دانشگاه هنر تهران
  2. دانشگاه هنر دانشگاه الزهرا
  3. دانشگاه هنر اصفهان
  4. دانشگاه هنر شیراز
  5. دانشگاه هنر تبریز
  6. دانشکده شریعتی

چه کسانی می توانند دیپلم گرافیک کاردانش بگیرند :

 • متقضیانی که مدرکشان کمتر از سیکل است: ابتدا افراد باید مدرک سیکل خود را دریافت کرده و سپس می توانند برای دریافت مهارت دیپلم اقدام نمایند

 • متقاضیانی که مدرک سیکل دارند: این افراد می توانند تنها با دریافت مهارت و گذراندن دروس عمومی، دیپلم خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت کنند

 • متقاضیانی که دیپلم ردی هستند: این افراد با دریافت همزمان مهارت و واحد های عمومی باقیمانده مدرک دیپلم خود را دریافت می کنند

 • متقاضیانی که مدرک دیپلم و بالاتر دارند: این افراد می توانند فقط با گذراندن مهارت، دیپلم بعدی خود را دریافت نمایند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


( نام دیپلم ) :طراحی صفحات وب
شماره رشته مهارتی : ۳۱۲- ۱۰۱ – ۱۷ – ۳
کد رایانه ای : ۶۱۳۷
زمینه : خدمات
گروه : کامپیوتر
طراحی صفحات وب

مقدمه

رشته کامپیوتر یکی از گروههای زمینه خدمات از شاخه کاردانش است که علاوه بر داشتن دروس عمومی و پایه(که در تمام گرایشهای آن مشترک است) ,دارای دروس مهارتی مختلفی بسته به نوع رشتة مهارتی می باشد با آموزش دروس مهارتی هر گروه ، فراگیران علاوه بر اینکه به طور کلی با کامپیوتر آشنا می شوند. اصول و مبانی لازم را برای ورود به رشته ها و گرایشهای تخصصی مربوطه کسب می کنند.این رشته شامل ۳ گرایش زیر با زمینه‌های شغلی متنوعی می باشد:
طراحی صفحات وب
تصویر سازی کامپیوتری
تولید چند رسانه‌ای

۱-۲ هدف تدوین رشته طراحی صفحات وب

هدف تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینة اجرا و ویرایش طرحهای گرافیکی با تکیه بر بکارگیری عناصر خط ،نقطه،سطح و …جهت ایجاد تصاویرمتحرک برای محیط وب وایجاد صفحات وب ایستا وپویا با استفاده از Html و نرم‌افزارهای Flashو… می باشد

درسهای این رشته

واحد های پایه اول عمومی ۳۱ واحد

واحد های عمومی پایه دوم و سوم ۲۲ واحد

واحد های مهارتی ۴۲ واحد

واحد های تکمیلی ۱ واحد

______________________________________

جمع واحد ها ۹۶ واحد

جدول درسهای مهارتی و تکمیل مهارت و سایر جمعا ۴۳ واحد

 

ردیف عنوان استاندارد تعدا واحد عملی تعداد واحد نظری جمع واحد
۱ رایانه کار مقدماتی ۶ ۵ ۱۱
۲  رایانه کار پیشرفته ۵٫۵  ۳ ۸٫۵
۳  طراح امور گرافیکی با رایانه ۴  ۲ ۶
۴  کاربر flash ۲ ۱٫۵  ۳٫۵
۵  طراحی صفحات وب مقدماتی  ۴ ۳ ۷
۶  طراحی صفحات وب پیشرفته ۳٫۵ ۲٫۵  ۶

 


نام رشته مهارتي ( نام ديپلم ) :توليد چند رسانه اي
شماره رشته مهارتي : ۳۱۳- ۱۰۱ – ۱۷ – ۳
كد رايانه اي : ۶۱۳۸
زمينه : خدمات
گروه : كامپيوتر

درسهاي اين رشته

واحد هاي پايه اول عمومي ۳۱ واحد

واحد هاي عمومي پايه دوم و سوم ۲۲ واحد

واحد هاي مهارتي ۳۸ واحد

واحد هاي تكميلي ۵ واحد

______________________________________

جمع واحد ها ۹۶ واحد

جدول دروس مهارتی

ردیف عنوان استاندارد تعدا واحد عملی تعداد واحد نظری جمع واحد
۱ رایانه کار مقدماتی ۶ ۵ ۱۱
۲  رایانه کار پیشرفته ۵٫۵ ۳ ۸٫۵
۳  طراح امور گرافیکی با رایانه  ۴ ۲ ۶
۴  کاربر flash  ۲ ۱٫۵ ۳٫۵
۵ کاربر میکس صدا و تصویر  ۳٫۵ ۲ ۵٫۵
۶  کاربر director  ۲ ۱٫۵ ۳٫۵

زمينه هاي اشتغال مهارت آموختگان رشتة كامپيوتر:

۱- منشي كامپيوتري ۲- مسئول كارگاههاي آموزشي ۳- كمك مربي آموزش كامپيوتر ۴- فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت فردی یا گروهی و بصورت خود اشتغالی اقدام به تهیه و تولید نرم افزار هاي چند رسا نه اي نمايند و شركتهاي طراحي و ويرايش فيلم و شركتهاي عكاسي ديجيتالي داير نمايند ۵- كار در شركت هاي تبليغاتي ۶ – توليد كننده كليپ هاي تبليغاتي

نحوه راهيابي به مقاطع تحصيلي بالاتر:

دانش آموزان اين رشته پس از گذراندن دورس خود با موفقيت مدرك ديپلم كامپيوتر را كسب مي نمايند،كه در صورت علاقه به تحصيل مي توانند به طرق ذيل در سطوح بالاتر ادامه تحصيل دهند:

بدون گذراندن دوره پيش دانشگاهي در آزمون سراسري دوره‌ي كارداني پيوسته شركت نموده و پس از احراز قبولي در يكي از آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي سراسر كشور ادامه تحصيل داده و موفق به اخذ مدرك كارداني شوند.

بدون گذراندن دوره پيش دانشگاهي درآزمون ورودي آموزشكده‌هاي وابسته به دانشگاه جامع تكنولوژي (علمي ـ كاربردي ) شركت نموده و پس از احراز قبولي ادامه تحصيل داده وموفق به اخذ مدرك كارداني شوند .

بدون گذراندن دوره پيش دانشگاهي در آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي شركت نموده و پس ازاحراز قبولي، در دوره كارداني پيوسته ادامه تحصيل داده و موفق به اخذ مدرك كارداني شوند.

در آزمون تغييررشته يكي از دوره‌هاي پيش دانشگاهي هنر ، علوم رياضي، علوم تجربي، علوم انساني و علوم و معارف اسلامي شركت نموده و پس ازاحراز قبولي، دوره مذكوررا گذرانده و سپس ازطريق آزمون سراسري دانشگاه‌ههاي دولتي و آزاد اسلامي ادامه تحصيل داده و موفق به اخذ مدرك كارشناسي شوند .

فارغ‌التحصيلان تعدادي از رشته‌هاي كارداني پيوسته فني وحرفه‌اي كه دوره كارشناسي ناپيوسته رشته تحصيلي آنان مصوب گرديده است، مي توانند درآزمون ورودي مربوط شركت نموده و پس ازاحراز قبولي، دردانشگاه‌هاي طرف قرارداد آموزش و پرورش ادامه تحصيل داده وموفق به اخذ مدرك كارشناسي شوند .


معرفی رشته کامپیوتر (گرایش : تصویر سازی)
یکی از بارزترین ویژگی های عصر حاضر ، حضور گسترده کامپیوتر در کلیه عرصه های فعالیت انسان است به گونه ای که انجام برخی از کارها ، بدون استفاده از کامپیوتر قابل تصور نیست . کامپیوتر به عنوان ابزاری قدرتمند ، سرعت و دقت کارها را فوق العاده افزایش داده و گذرگاهها صعب العبور علم را به شاهراه های هموار مبدل ساخته است . به همین دلیل در جهان کنونی ، آموزش و یادگیری علوم کامپیوتر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است .

اهمیت رشته و جایگاه در جامعه
کامپیوتر وسیله ای میباشد که در آموزش ، تجارت، پزشکی،اموراداری، هنر و صنعت بکار برده می شود. به همین دلیل رشته کامپیوترازجایگاه ویژه ای برخورداراست.

هدف رشته
تربیت نیروی متخصص در زمینه نرم افزاری وآشنا نمودن با برنامه نویسی وتجزیه وتحلیل و طراحی سیستم های کامپیوتری است.

 

جدول درسهاي اين رشته:

واحد هاي پايه اول عمومي ۳۱ واحد

واحد هاي عمومي دوم و سوم ۲۲ واحد

اختياري ۴ واحد

مهارتي ۳۲ واحد

تكميلي ۷ واحد

———————————————–

جمع واحد ۹۶ واحد
جدول دروس مهارتی

ردیف عنوان استاندارد تعدا واحد عملی تعداد واحد نظری جمع واحد
۱ رایانه کار مقدماتی ۶ ۵ ۱۱
۲  رایانه کار پیشرفته ۵٫۵ ۳ ۸٫۵
۳  طراح امور گرافیکی با رایانه ۴ ۲ ۶
۴ کاربر freehand  ۱٫۵ ۱ ۲٫۵
۵ کاربر coreldraw ۲٫۵ ۱٫۵ ۴

دروس رشته تصویرسازی کامپیوتر
رایانه کار مقدماتی شامل دروس زیر می باشد:
توانایی شناخت مبانی و مفاهیم رایانه و IT، کار با سیستم عامل ویندوز XP ، شناخت مفاهیم شبکه و راه اندازی شبکه ، کار با اینترنت و نرم افزارهای ویروس یاب ، کار با واژه پرداز Word ، کار با صفحه گسترده Excel ، کار با نرم افزار ارائه مطلب PowrPoint و کار با بانکهای اطلاعاتی Access می باشد.
طراح امور گرافیکی با رایانه : شامل آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی ، گرافیک و نرم افزار فتوشاپ می باشد.
در دنیای امروز که استفاده از تصاویر برای القای مفاهیم ، بیش از بیش جایگزین رسانه های متنی شده است ، نرم افزارهای گرافیکی نقش مهمی در طراحی به عهده دارند. مهارت در این نرم افزارها برای افراد می تواند بسیار اشتغال زا باشد و نظر به اینکه کلیه افراد اعم از متخصص علوم رایانه و سایرین ، در روند کار خود متناوبا نیاز به انجام کارهای گرافیکی هرچند اندک پیدا می کنند بنابراین مهارت در این نرم افزارها ضروری به نظر می رسد.
نرم افزار گرافیکی فتوشاپ: یکی از نرم افزارهای پرقدرت در زمینه ویرایش تصاویر می باشد. مهارت در استفاده از نرم افزار فتوشاپ زمینه را برای اشتغال در کارهای هنری از قبیل طراحی و اجرای کلیه امور مربوط به پوسترها و بنرهای تبلیغاتی ، رتوش تصاویر ، طراحی کارت های ویزیت و هزاران کارهای گرافیکی دیگر را مهیا می سازد .
طراحی بنر توسط نرم افزار فتوشاپ
رتوش و مونتاژ تصاویر توسط نرم افزار فتوشاپ
کاربر freeHand
نرم افزار FreeHand :یک برنامه گرافیکی برداری است که شما را در طراحی و ایجاد اشکال گرافیکی نظیر آرم ها ، طراحی جلد کتاب ، بروشور ، کارت ویزیت و پوستر یاری می کند. علاوه بر این می توانید تصاویر ساخته شده در این برنامه را با برنامه Flash به تصاویر متحرک تبدیل کنید که قابل استفاده در صفحات وب (اینترنت ) می باشد.
نمونه طرح های ترسیم شده توسط نرم افزار فری هند
کاربر CorelDraw
نرم افزار CorelDraw : یک نرم افزار طراحی است که به کمک آن می توانید موضوعاتی از قبیل آرم ، کارت ویزیت ، کارت پستال ، کاغذ کادو و ……. را به زیبایی و در کوهتاترین زمان ممکن طراحی کنید. نمونه طرح ها و آرم های ترسیم شده توسط نرم افزار کارل دراو.
زمینه اشتغال :
فارغ التحصیلان این رشته می توانند به صورت فردی یا گروهی و بصورت خود اشتغالی اقدام به دایر کردن شرکتهای تبلیغاتی نموده ویا کارهای تبلیغاتی برای شرکتها انجام دهند و هم چنین برای برنامه نویسان ، صفحات گرافیکی تهیه نمایند.

ادامه تحصیل :
در مقطع کاردانی در آموزشکده های فنی و حرفه ای، دانشگاه آزاد ، دانشگاه جامع علمی کاریردی و دانشگاه های غیر انتفاعی در رشته فوق دیپلم نرم افزار ادامه تحصیل داده و سپس با شرکت در آزمون کارشناسی ، ادامه تحصیل خود را تا مقطع کارشناسی و بالاتر ادامه دهند.

توانائی و مهارت :
فارغ التحصیلان این رشته توانایی انجام امور ذیل را دارند :
۱- توانایی نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری کوچک
۲- توانایی برنامه نویسی با کامپیوتر و طراحی نرم افزارهای سفارشی
۳- توانایی برنامه نویسی و طراحی صفحات وب برای مراکز اداری و تجاری و یا شخصی
۴- توانایی مدیریت و عیب یابی و راه اندازی سایتهای کامپیوتری
۵- توانایی آموزش کاربران کامپیوتر در سطح مبتدی

مزایا و ادامه تحصیل :
– اخذ مدرک بین المللی معتبر از سازمان فنی و حرفه ای
– استفاده از وام خود اشتغالی
– اشتغال به کار در زمینه های ذکر شده
– ادامه تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای (دولتی)
– ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور
– ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی
– ادامه تحصیلی در دانشگاه علمی و کاربردی

شیوه ادامه تحصیل :
دانش آموزان بلافاصله پس از فارغ النحصیل شدن و بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی می توانند در آزمون های کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای دانشگاه دولتی و آزاد ثبت نام و در کنکور این مراکز شرکت نمایند. و بعد از قبولی در این مراکز به ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود تا مقطع کاردانی یا کارشناسی بپردازند . در صورتی که دانش آموزی بخواهد از طریق کنکور سراسری ادامه تحصیل دهد باید پس از فارغ التحصیل شدن از مدارس کار و دانش در آزمون تغییر رشته شرکت و وارد مراکز پیش دانشگاهی شده ادامه تحصیل دهد. بعد از اخذ مدرک پش دانشگاهی در دانشگاههای سراسری ثبت نام و ادامه تحصیل دهد .

فارغ التحصیل رشته کامپیوترمی توانند دررشته کامپیوتروزیرمجموعه های آن ادامه تحصیل دهند.
۱-دوره دوساله کاردانی پیوسته مرتبط باگروه تحصیلی وشماره رشته مهارتی مربوطه درآموزشکده فنی وحرفه ای
۲-دوره کارشناسی پیوسته در زمینه مربوط دردانشگاهی آزادوسراسری کشوربعدطی دوره کاردانی

شرایط پذیرش:
توانایی و مهارتهایی که هنرجویان جهت ورودبه بازار کارو اشتغال کسب می کنند:
-توانایی اداره کارگاه آموزش کامپیوتر
-توانایی سرپرستی سایت کامپیوتر
-توانایی نصب و راهبر سایت کامپیوتر
-راهبر سیستمهای کاربردی کامپیوتر
-توانایی برنامه سازی سیستم های کامپیوتری
-توانایی فعالیتها در کارگاههای سخت افزاری
-راهبر روندهای کنترل فرایندهای صنعتی
-سرپرستی راهبری شبکه های محلی کامپیوتر