سه شنبه , اسفند ۲۹ ۱۴۰۲
خانه / آزمون ها / راه های اخذ دیپلم و سیکل  رسمی آموزش و پرورش

راه های اخذ دیپلم و سیکل  رسمی آموزش و پرورش

دیپلم و سیکل  رسمی آموزش و پرورش

افرادیکه بنا به دلایلی موفق نشده اند تحصیلات خود را در مقطع راهنمایی و یا دبیرستان تکمیل کنند و قصد دارند که ادامه تحصیل دهند می توانند از ۲ طریق زیر تحصیلات خود را ادامه دهند. دقت نمایید برای اقدام برای سیکل و دیپلم رسمی آموزش و پرورش بسیاری از مراکز بصورت غیر قانونی و یا اشخاص وعده ارائه مدرک در قبال پرداخت مبالغی از متقاضی مینمایند. با وجود جاذبه اولیه اینکار برای عده ای که میخواهند بدون زحمت به هدف خود برسند تهدید ضرر مالی و همینطور زمانی که از دست خواهد رفت و حتی تعقیب قانونی نیز وجود دارد. اکیداً به متقاضیان توصیه میشود فریب تبلیغات از این دست را نخورند و با توجه به شرایط راحتی که مدارک قانونی دارند با خیال راحت به مراکز معتبر مراجعه و از راه قانونی اقدام نمایند.

سیکل

افرادیکه مدرک تحصیلی سیکل را ندارند از دو طریق می توانند این مدرک را دریافت کنند یکی شرکت در آزمون جامع آموزش وپرورش می باشد و دیگری در مدارس راهنمایی شبانه به صورت ترم به ترم بگذرانند.

اخذ سیکل در آزمون جامع

برگزاری آزمون جامع به این صورت می باشد که سازمان آموزش و پرورش در خرداد ماه هر سال به صورت جامع آزمونی را برگزار می کند که افرادی که تحصیلات ابتدایی دارند می توانند دراین آزمون شرکت کنند وکلیه دروس راهنمایی را امتحان بدهند و پس از کسب نمرات قبولی  مدرک سیکل را دریافت کنند. مزیت آزمون جامع در این می باشد که افراد در سریعترین زمان ممکن می توانند سیکل را دریافت کنند و جهت گرفتن دیپلم اقدام کنند.

اخذسیکل در مدارس

اگر افراد بخواهند از طریق مدارس جهت گرفتن سیکل اقدام کنند باید در حدود ۱۰۵ واحد را به صورت ترم به ترم  با شرکت در کلاسها پاس کنند که در حدود ۲/۵ سال طول می کشد.

دیپلم

در نظام آموزش و پرورش ۲ نوع دیپلم ارائه می شود که شامل دیپلم نظری و دیپلم کارو دانش می باشد.

دیپلم نظری

دانش آموزان برای گرفتن دیپلم نظری که در ۳ رشته(ریاضی فیزیک،علوم تجربی و علوم انسانی) میباشدباید ۱۰۵ واحد درسی را بگذرانند که مدت زمان آن در حدود ۲/۵ سال به طول می انجامد زیرا تمام واحدها را باید ترم به ترم در دبیرستان پاس کنند و به همین دلیل برای گرفتن دیپلم نظری این زمان  طولانی می باشد و دانش آموزان باید حتما در کلاسها شرکت داشته باشند تا بتوانند در امتحانات پایان ترم نمره قبولی را کسب کنند زیرا در سال سوم دبیرستان امتحانات ۴ درس تخصصی هر رشته ای به صورت نهایی برگزار میشود و شخص خود دانش آموز باید نمره قبولی را کسب کند و معلمان هیچگونه دخالتی در دادن نمره  کمکی به دانش آموزان ندارند و برگه های امتحانی در حوزه های امتحانی اداره کل آموزش و پرورش تصییح می شود.

دیپلم کارو دانش

دانش آموزان جهت گرفتن دیپلم کار و دانش باید ۹۶ واحد درسی را بگذرانند که درحدود( ۵۴ تا۶۲ )واحد دروس عمومی و (۲۴تا ۴۲) واحد مهارت  میباشد. که تغییر تعداد واحدها در دروس عمومی ومهارتها بستگی به انتخاب رشته تخصصی دیپلم دارد که دروس عمومی را باید در مدارس شبانه به صورت ترم به ترم پاس کنند و مهارت را در آموزشگاههای زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای بگذرانند. مدت زمان اخذ دیپلم کار و دانش برای افرادی که قبلا دروس عمومی را پاس نکرده باشند در حدود یک سال و نیم  به طول می انجامد ولی افرادی که قبلا تا سال دوم دبیرستان تحصیل کرده باشند می توانند با گذراندن یک مهارت ۶ ماهه در مدت زمان  کمتری دیپلم را اخذ کنند.

درباره ی aradkhorasan

همچنین ببینید

معرفی رشته گرافیک رایانه ای

دیپلم گرافیک کامپیوتری یکی از رشته‌های مهارتی هنر در مجموعه هشتم مهارت شاخه کاردانش آموزش …